Tuesday, December 27, 2011

~Keajaiban Solat Subuh Berjemaah~

Bissmillahhirrahmannirrahim..

Alhmdulillah hari ini Allah masih memberi nafas baru serta hari baru buat saya dan untuk kita semua. Alhmdulillah. Allahhurabbi, melalui hari2 dengan terus bermujahadah dan istiqomah padaNya. InsyaAllah.^_^

Kali ini, saya ingin berkongsi ilmu dengan anda semua tentang beberapa kupasan mengenai Keajaiban Solat Subuh Berjemaah. Bkn apa, kadang2 kita sendiri terlepas pandang tentang pentingnya solat subuh ini yang merupakan tunjak utama kita sebagai umat islam. Ini kerana, untuk pengetahuan anda, orang2 kafir sememangnya takut kepada umat Islam sekiranya kita bersatu dalam melaksanakan solat subuh berjemaah seperti samanya bilangan umat Islam ketika menunaikan solat Jumaat. Maka, saat itu hancurlah mereka orang2 kafir apabila bertentangan dengan kekuatan umat Islam.Subhanallah.


Seperti seorang penguasa Yahudi berkata:"Kami baru takut terhadap umat Islam jika mereka telah melaksanakan solat subuh seperti melaksanakan solat Jumaat."(Buku Misteri Solat Subuh oleh Dr Raghib As-Sirjani).

Itu lah sebabnya, para sahabat Nabi SAW berusaha sekuat tenaga agar tidak kehilangan waktu emas itu. Pernah suatu ketika mereka terlambat solat Subuh dalam Penaklukan Benteng Tsatar."Tragedi" ini membuatkan sahabat seperti Anas bin Malik selalu menangis bila mengenangnya. Kalau di nilai balik kisah sahabat Rasulullah yang tertinggal solat subuh itu adalah amat rugi bagi dirinya, dan apatah lagi kita sebagai umat akhir zaman??bila tertinggal saja, skit pun kita tak pernah rasa gerun dan takut, apatah lagi menangis bila tertinggal solat subuh. Allahurobbi..tak tertangguh rasanya dosa2 yg kita tanggung dan tanpa kita sedari.

Sebenarnya, sangat sayangnya Rasulullah SAW kepada kita umatnya, sampai Baginda berdoa:"Ya Allah berkatilah umatku selama mereka senang bangun subuh." Dan dalam hadis lain Baginda jamin bila orang yang senang bangun subuh maka rezeki dan hidupnya akan berkah seperti sabda Rasulullah SAW."Berpagi- pagilah kamu mencari segala keperluan atau hajat, kerana sesungguhnya di waktu pagi itulah terdapat berkah."

 
Untuk pengetahuan anda semua, kenapa sebab solat subuh ni menjadi perhatian yang utama???kenapa tidak solat zohor ke, asar ke dan solat2 yg lain??cube kita fikir dan renungkan..

Sebabnya Allah swt sendiri telah menegaskannya dalam Al-Quran:"Dan (dirikanlah pula solat subuh). Sesungguhnya Solat Subuh itu disaksikan (oleh malaikat)."(Al-Isra' 17 ayat 78) Jadi, itu lah sebenarnya yang menjadi kekuatan bagi orang mukmin. Walau setinggi mana darjat, pangkat dan harta kita, akhirnya kita bersujud juga kepada Allah, kerana kita adalah hambaNya.

Tahap keimanan seseorang bukan dinilai dari segi rupa, harta dan segala yang dimiliki, tapi dinilai dari segi patuh serta taatnya kita pada perintah Allah SAW dan Rasul. Saya cuba bagi contoh jika seorang mukmin walaupun kerap berpuasa, tilawah Al-quran, berzikir atau bahkan ia seorang Ustaz sekalipun, namun ia masih berat nak bangun solat subuh berjemaah di masjid, saya rasa orang ini perlu banyak2 bermuhasabah, jangan2 tanpa kita sedari kita termasuk dalam kategori sabda Rasulullah SAW:"Solat yang paling berat bagi orang2 munafik adalah solat Isyak dan subuh"(HR Ahmad). Jd, cek balik diri kita, sekiranya dah menjadi rutin kita bangun lewat solat subuh, sebenarnya hati kita sedang sakit. Sakit yang boleh menyebabkan penyakit hati itu sendiri. Bahaya2..jangan kita tergolong dalam orang2 yang munafik..Nauzubillah.

Oleh itu, bagi mengakhiri tajuk saya kali ini, saya ingin kongsikan tips cara mudah untuk kita bangun melaksanakan solat subuh berjemaah/ dirumah.. InsyaAllah..antaranya:

1. Ikhlas
2. Tekad yang kuat.
3. Cuba jauhi dari berbuat dosa.
4. Doa. itu la senjata orang mukmin.
5. Bersahabat dengan orang soleh.
6. Tahukah bagaimana pula cara anda tidur?
     i. Mencontohi Tidur Rasulullah
    ii. Bagi tahu orang waktu tidur anda
7. Jangan banyak makan sebelum tidur!Bahaya tu..lagi berat la nk bangun subuh.
8. Tiga Pengingat.
    i. Alarm.
   ii. Telefon
  iii. Bel Pintu.
9. Jangan biarkan bilik terlalu gelap. lagi senang kita lena n tak bangun2..

Sedikit perkongsian dari saya, InsyaAllah bermanfaat untuk semua. Sama2 kita muhasabah diri balik, sekiranya kita tergolong seperti di atas, sedar lah sebenarnya hati kita sedang sakit yang teruk. Jadi, ubat2kan lah hati tu..keberkatan itu ada pada awal pagi waktu kita mulakan rutin harian kita iaitu subuh. Jika kita terlepas waktu keemasan itu, hidup kita seharian takkan sempurna pada pandangan Allah swt. Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment